Astăzi vă vorbesc despre unul din accesoriile mele preferate, un accesoriu care ne oferă protecție împotriva soarelui vara, dar și împotriva frigului și a vremii neprielnice iarna și, cel mai important, accesoriul care transformă ținuta obișnuită într-o ținută mai interesantă, cu personalitate. 



Pălăria este accesoriul nelipsit în completarea ținutelor mele și îmi place să spun că, fiecare pălărie pe care o am, are o poveste frumoasă, fiind o extensie a personalității mele. Pălăria este unul dintre cele mai vechi accesorii și avantajul acesteia este că poate fi purtată în orice moment al zilei, asortată la orice ținută, fie ea feminină sau masculină, în funcție și de tipul sau modelul ei, Boater (paie de vară), Fedora, Panama sau Homburg.



Din punctul meu de vedere, purtarea pălăriei transmite un mesaj, transmite atitudine și scoate din tipar pe oricine știe să o poarte. Din păcate, la sfârșitul anilor ’50, odată cu apariția vestimentației prêt-à-porter, dar și cu tendința oamenilor de a se axa mai mult pe carieră, timpul și energia necesară pentru a ține pasul cu moda a început să scadă, la fel și interesul pentru purtarea pălăriei. Frumusețea acestui accesoriu a fost foarte apreciată de-a lungul istoriei sale și încă mai este, pălăria reprezentând un indicator al statutului social, dar și un simbol al schimbării.

Ana Istodorescu de la Nita Sao este talentata artistă care, prin crearea frumoaselor și deosebitelor sale pălării, a reușit să readucă spiritul vremurilor de altădată în București și nu numai. Pe Ana am cunoscut-o în urmă cu doi ani, surprins fiind de carisma și pasiunea cu care se dedică în tot ce face. Nu este doar creator de pălării, în atelierul ei de designer regăsindu-se și alte accesorii și colecții de piese vestimentare frumos colorate și putin nonconformiste.

 


Nu mai lungim vorba, o lăsăm pe ea să ne spună mai multe informații despre ceea ce face și despre frumoasele ei creații.



Î. De unde această pasiune pentru pălării ?

R. Sunt ferm convinsă că în viața anterioară am fost o doamnă cochetă a anilor ’30 sau ’40. Tot ce ține de moda, muzica, filmele și arhitectura acestei perioade mă încântă până peste măsură, îmi trezește un sentiment de nostalgie, autentic parcă, iar pălăriile erau un element de vestimentație must-have pe atunci cum, de altfel, mi-aș dori să fie și acum.

Î. Ce te inspiră în crearea noilor modele?

R. Inspirația vine, întotdeauna, de unde mă aștept mai puțin… Câteodată nici 
nu realizez sursa până când nu am colecția lansată. Din muzică, din 
filme, cărți, călătorii, arhitectură, din natură, o conversație interesantă, un joc de cuvinte…tot ce trebuie să fac este să am receptorii deschiși tot timpul.

Î. Bărbații sau femeile? Care categorie poartă cel mai des pălării ?

R. Pot spune că balanța s-a egalat. În urmă cu puțin timp aș fi spus că femeile, dar bărbații recuperează rapid teren și foarte bine fac!

Î. De ce crezi că bărbații sunt mai reticienți în purtarea pălăriilor? În completarea ținutelor smart casual și business, mă refer.

R. În primul rând, pălăria atrage atenție, fie ea simplă sau accesorizată mai aparte. Majoritatea bărbaților români s-au obișnuit în ultimele decenii să poarte șapcă sport și căciulă, orice altceva care atrage atenția asupra faptului că acorzi o importanță deosebită modului în care te îmbraci, ceea ce, în ultimele decenii, a căpătat ușor ștampila de ‘mai puțin masculin’. Concepția că bărbatul trebuie să poarte în viața de zi cu zi jeanși cu tricouri, hanorace sau maximum o cămașă în carouri, a devenit overdressed sau efeminat. Pălăria a fost foarte mult timp vazută ca un accesoriu bătrânesc sau de carnaval, concepții care sunt cu totul greșite, din punctul meu de vedere. Într-adevăr, chiar și în ziua de azi este nevoie de încredere de sine pentru a purta o pălărie, întorcând, în continuare, priviri pe strada. Dar vad din ce în mai mulți bărbați care poartă un outfit dapper într-un mod natural și deloc forțat, ceea ce mă bucură. 

Î. Realizezi pălării, accesoriii hand-made, colecții noi de haine. Ce urmează? Cu ce ne mai surprinzi ?

R. Am de gând să aduc House of NITA SAO la rangul de adevarată casă de 
modă. Să intri pe ușă, iar după câteva consultări, măsurători și probe, să ieși cu un întreg outfit, cap-coadă. Brand-ul crește natural, atelierul se mărește pe zi ce trece, ușor ușor se formează o echipă omogenă și pricepută…așadar, voi adăuga cel puțin un element nou în fiecare an.

Î. Care este cea mai specială pălărie pe care ai realizat până acum și pentru cine?

R. Am foarte multe pălării în gând în momentul acesta și multe povești 
de suflet, dar cea mai mândra am fost anul acesta, atunci când, pentru 
prima oară, am realizat un accesoriu pentru un membru al Casei Regale, mai exact, Altețea Sa Regală Principesa Elena.
Nu a contat numai titlul în această poveste ci și faptul că mi-a recunoscut, din primul minut, ca urăște pălăriile și accesoriile de cap, dar că nu are de ales, trebuind să respecte dresscode-ul evenimentului. Am lucrat cu mâini tremurânde respectivul accesoriu, dar piatra de pe inimă s-a fărămițat în momentul în care, aflându-mă la Palatul 
Elisabeta, la proba finală, mi-a spus: “Brilliant! Just brilliant! I really do love it!”.
Ca mai apoi, să imi fie confirmat și de către alte persoane apropiate ASR, că am facut practic imposibilul posibil. Ador să fac persoane fericite și să le văd zâmbind în momentul în care poartă ceva semnat NITA SAO.

Î. Dacă te-ai întoarce în timp, în ce epocă ai vrea să trăiești?

R. Oricat de frumoși par, din punct de vedere al stilului și al divertismentului, anii ’30 si ’40, prezența marilor războaie mă face să cred că aș rămâne mai degrabă nostalgică în prezentul acesta, de azi. 
Dacă m-aș putea teleporta pentru scurte vacanțe în acel New York sau acea Londra, total de acord.

Î. Milano, Paris sau Londra ? În care din aceste trei orașe ai vrea să locuiești? Poți argumenta răspunsul?

R. Londra fără doar și poate! Este orașul meu de suflet! L-am simțit ca pe 
o a doua casă de prima dată când ne-am întalnit, acum 8-9 ani. O casă care mă face mereu să zâmbesc, chiar și când nu e totul roz, o casă care îmi dă străzi frumoase pe care să mă plimb relaxată chiar și dacă plouă cu găleata. Londonezii sunt mult mai deschiși la minte și mai joviali decât bucureștenii. Agitația Londrei mă motivează, găsesc inspirație la fiecare colț de stradă, evenimente interesante în fiecare zi. Of, mi s-a făcut instant așa un dor, că aș lăsa totul baltă și aș sări în urmatorul avion!

Î. Te-ai intors de curând de la Milano Fashion Week. Ce noutăți ne aduci?

R. Într-adevar, anul acesta am fost pentru prima oara la MFW. Au fost prezentate colecțiile de Primavară/Vară 2019. Am fost plăcut impresionată de exploziile de culoare de pe catwalk-uri, de mix and 
match-urile foarte nebunești de pattern-uri…iar paietele, sunt peste tot. Show-urile au fost entertaining, hainele mult mai purtabile decât ce am văzut în ultimii ani, iar casele mari au avut și diversitate foarte mare în rândul modelelor care au pășit pe podium. Un thumbs up din 
partea mea, per total!

Î. Care este designerul tău favorit, din toată istoria modei?

R. Nu sunt un expert în istoria modei, dar am început să o studiez destul de atent în ultimul an și acum pot spune clar și raspicat: Alexander McQueen! Am avut ocazia sa merg la superba expoziție dedicată acestuia, organizată în muzeul meu preferat – Victoria & Albert Museum, 
din Londra. Emoțiile pe care le-am trăit în acele cateva ore sunt de nedescris. Nu sunt deloc o persoana care plânge ușor, dar trebuie să recunosc că am lăsat câteva lacrimi acolo. McQueen a fost un suflet chinuit, cum sunt de altfel toți marii artiști ai lumii, dar care a reușit 
să își transforme tristețea într-un frumos demn de un geniu.

Î. Haina îl face pe om?

R. Cred că haina îl poate face pe om până în momentul în care este complet 
sigur pe el și atinge succesul în ceea ce își propune. Dupa aceea, haina nu mai influențează nici din interior, nici din exterior. Cei mai de succes oameni de afaceri din lume se îmbracă incredibil de 
simplu și de multe ori fără elemente scumpe. Ei își știu valoarea, oamenii 
le știu valoarea, deci nu este nevoie să epateze prin haine. Asta nu înseamnă că, dacă ești îmbrăcat mai aparte, nu esti un om împlinit. Nicidecum. Poate fi o dovadă de creativitate și bun gust, un mod simplu de a comunica lucruri despre tine, fără a fi nevoie să le verbalizezi.

Î. Planuri de viitor?

R. În mod ciudat, majoritatea planurilor din viitorul apropiat sunt pe plan personal. M-am dedicat în totalitate brand-ului timp de 4 ani, iar acum a venit momentul să trec din viteza a 6-a în viteza a 4-a sau chiar în a 3-a și să am grijă și de persoana din spatele antreprenorului. Asta nu înseamnă că nu lucrez deja la colecția de vară a anului următor, desi vara aceasta parcă abia s-a încheiat. O să fie cea mai complexă colecție a mea. Până atunci mă voi limita la a lansa o singură serie de pălării, dedicată Centenarului și prima serie de căciuli de iarna, colecții care vor apărea chiar luna aceasta.

Î. Cum va arăta colecția de pălării dedicată Centenarului?

R: Aceasta nu-i o poveste cusuta cu ață alba…ci cu ață albastră, galbenă, și roșie, zicale românești ‘scrise’ din exact 100 de cusături. Mărgelele de sticlă, asemeni celor de pe frumoasele noastre ii românești cusute de mână timp de cel puțin 8 ore pe zi, benzile asemeni celor folosite la frumoasele noastre clopuri maramureșene sunt doar câteva din accesoriile folosite pentru această colecție. 
Vor fi pălării tradiționale, dar moderne. Simple, dar complicate.
Un omagiu adus Centenarului, celor 100 de ani de Românie modernă!”

 

Credit Photo; Laurian Marian Popescu

https://www.facebook.com/search/top/?q=laurian%20marian%20popescu